Oszczędzamy czas, redukujemy koszty, zwiększamy Państwa zyski ...

Dziś jest:
26.04.2024
piątek
Wybierz serwis
Nowe produkty i usługi
Strona główna
Informacje biznesowe
Twoja kariera
Giełda pracy
Giełda ogłoszeń
Zapowiedzi
Targi i wystawy
Hotele w Polsce
Konkursy i pokazy
Restauracje w Polsce
Mistrz poleca - Przepisy
Serwis hotelarski
Filmy Gastronomiczne
HACCP
5555 porad
Alkohole
Forum ekspertów
Forum dyskusyjne
Akademia Gastrony
Katalog produktów
Katalog firm
Prezentujemy obiekty
Stowarzyszenia i organizacje
Wydawnictwa branżowe
Katalog firm
Dodaj firmęnew!
Ostatnio dodane firmy
Urządzenia i sprzęt
Smoker
Kaleta Chłodnictwo Prz...
Testo
Winterhalter Polska
Robot - Coupe
Rational
LabelFresh
iPOS
LSI Software
Chef Mate
Artykuły spożywcze
Pizzola
Robvita
Cukiernia M&K
Debic
BOBOQ POLAND
Heinz Polska
Elmak
Baziółka
Frogut
Belfood
Podział branżowy firm
Urządzenia i sprzęt
Profesjonalne zmywarki
Zmywarki do restauracji
Zmywarki do gastronomii
Sprzęt barmański
Wyposażenie gastronomii
Wyposażenie hoteli
Wyposażenie restauracji
Sprzęt gastronomiczny
Urządzenia gastronomiczne
Meble hotelowe
Piece konwekcyjno – parowe
Chemia do restauracji
Odzież i tekstylia
Chemia do gastronomii
Meble nierdzewne
Meble gastronomiczne
Artykuły spożywcze
Sosy i marynaty do gastronomii
Warzywa mrożone do gastronomii
Makarony dla gastronomii
Kawa dla gastronomii
Artykuły cukiernicze
Artykuły piekarnicze
Przyprawy gastronomiczne
Owoce morza
 Pomoc,  Poczta
Akademia Gastrony
Otyłość to bomba zegarowa – zobacz, jak możesz ją rozbroić


Branża gastronomiczna musi zmierzyć się z problemem, jakim jest globalna epidemia otyłości - wynika z nowego badania World Menu Report, opublikowanego przez Unilever Food Solutions.
 
Raport skupia się na działaniach, jakie mogą podjąć szefowie kuchni i właściciele punktów gastronomicznych, by zaspokoić potrzebę gości oczekujących większego wyboru zdrowych dań, kiedy jedzą poza domem. Wskazuje, że należy stawić czoła coraz powszechniejszemu zjawisku otyłości.

Na całym świecie aż miliard osób ma nadwagę, a zatrważająca liczba 300 milionów osób jest otyłych. Przed rokiem 2015 liczba tych osób może wzrosnąć do 1,5 miliarda – alarmuje Światowa Organizacja Zdrowia.

To bomba zegarowa, która - jeśli nie zostanie szybko rozbrojona - może doprowadzić do zwiększonej umieralności. Z każdym przybraniem na wadze o dodatkowe 15 kilogramów, ryzyko wcześniejszego zgonu wzrasta o 30%.  W Polsce zbyt dużą masę ciała ma już co drugi dorosły – 36% cierpi na nadwagę, a 20% jest otyłych. Nie pozostaje to obojętne dla branży gastronomicznej, która już teraz chce podjąć konkretne działania na rzecz przeciwdziałania rozwojowi otyłości u Polaków.

Częstość występowania otyłości zwiększa się z wiekiem. Jak pokazały wyniki najnowszego badania epidemiologicznego PolSenior, w populacji osób po 65 roku życia odsetek osób otyłych przekracza 30%. Biorąc pod uwagę, że w ostatnich latach obserwujemy wzrost liczby otyłych dzieci i nastolatków, trudno spodziewać się zmniejszenia częstości występowania otyłości wśród dorosłych.
 
Należy podkreślić, że im wcześniej rozwinie się nadwaga lub otyłość, tym większe ryzyko wcześniejszego wystąpienia ich powikłań, przede wszystkim cukrzycy typu 2 i chorób układu krążenia. Co więcej, w populacji osób młodych otyłość jest ważnym czynnikiem ryzyka bezpłodności zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. W Polsce brak jest danych odnośnie kosztów leczenia otyłości i jej powikłań, ale same dane epidemiologiczne pozwalają sądzić, że są one znaczne – komentuje docent Prof. SUM Magdalena Olszanecka-Glinianowicz, Prezes Polskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością.

Analiza badań epidemiologicznych z okresu sprzed zmian ustrojowych w naszym kraju i po nich pokazuje istotne zwiększenie się odsetka osób z nadwagą i otyłością w tym okresie. Jest to głównie spowodowane zmianami w sposobie żywienia Polaków i strukturze spożywanych pokarmów. Zwiększyło się spożycie tłuszczów i węglowodanów prostych z powodu większej dostępności wysoko przetworzonej żywności. Zmiany struktury dostępnej żywności w ostatnich latach dotyczą również branży gastronomicznej.
 
Zarówno producenci żywności, jak i branża gastronomiczna obecnie w dużej mierze stara się dostosować do aktualnych gustów smakowych klienta. Można tutaj użyć określenia zamknięcia się błędnego koła - zmienione potrzeby klientów są przyczyną ich nadmiernej masy ciała, dostosowanie się do ich gustów nasila przyrost masy ciała. Jednak przerwanie tego błędnego koła nie jest niemożliwe, często już niewielkie modyfikacje dostępnej żywności nie wpływają istotnie na ich smak, a znacznie obniżają kaloryczność potrawy – dodaje docent.


World Menu Report – Polacy chcą zdrowszej wersji swojego ulubionego dania


Aby móc skutecznie przeciwdziałać epidemii otyłości oraz zrozumieć, jakie są oczekiwania konsumentów w kwestii możliwości zdrowego odżywiania się w lokalach gastronomicznych, przeprowadzono badanie World Menu Report 3 pod tytułem Jedzenie kuszące i zdrowe. Jest to już trzecia odsłona raportu, przygotowywanego co roku przez Unilever Food Solutions, na temat trendów związanych z jedzeniem poza domem.

Z badania World Menu Report 3, przeprowadzonego w 10 krajach świata, w tym również w Polsce, wynika, że jedząc poza domem, konsumenci chcą odżywiać się w sposób zdrowszy. Dwie trzecie (66%) wszystkich badanych odpowiedziało, że szukają propozycji zdrowszych dań w menu, nawet jeśli ostatecznie nie decydują się na ich zamówienie. W Polsce grupa ta stanowi 49% wszystkich gości.

Jednocześnie 71% badanych na całym świecie stwierdza zgodnie, że chce odczuwać przyjemność płynącą ze spożywania zamówionych posiłków.

Wniosek jest prosty – konsumenci mają dobre intencje związane z zamawianiem zdrowszych dań, jednak w restauracji często nie przekłada się to na rzeczywiste działania.


Zdrowsze znaczy gorsze? Bariery na drodze do zdrowego odżywiania



Nowy raport wyraźnie wskazuje, że choć goście chcą mieć zdrowsze wersje posiłków w menu, ponad dwie piąte (43%) osób twierdzi, że zdrowsze dania są mniej smaczne. 45% respondentów uważa, że są mniej sycące, a ponad połowa (57%) sądzi, że są droższe.

Goście polskich lokali oczekują tego, co najlepsze jednocześnie w dwóch aspektach – zdrowszych propozycji dań w menu oraz przyjemności czerpanej z jedzenia poza domem (86%).

Natomiast większość zdrowych dań jest postrzegana przez Polaków, jako:
  • gorsze i mniej apetyczne (41%)
  • mniej sycące (52%)
  • droższe (69%)
To tylko mit, że zdrowsze dania są droższe, mniej apetyczne czy mało sycące. Dlatego w tak „kuszący” sposób zachęcamy, aby opisywać w menu dania tak, by nie wydawały się mniej atrakcyjnym substytutem dań tradycyjnych (używać określeń, jak np. „gotowany na parze świeżo złowiony pstrąg” lub „pikantne, grillowane warzywa z prawdziwym włoskim czosnkiem”) – mówi Tomasz Szlegel, Szef Kuchni Unilever Food Solutions.
 

Kuszące i zdrowe odżywianie – co to oznacza?



Z raportu wynika, że goście lokali gastronomicznych nie domagają się całkowitej zmiany kart menu. Życzą sobie tylko nieco zdrowszego dania podczas jedzenia poza domem. Dlatego zamiast wprowadzania zupełnie nowych, zdrowych dań do menu, właściciele punktów gastronomicznych powinni skupić się na dokonywaniu małych zmian w najlepiej sprzedających się potrawach.

Gdy zapytano konsumentów, co należy zrobić, by dania były zdrowsze, najczęściej padało sześć odpowiedzi:
  • dodać więcej warzyw (44%),
  • obniżyć ilość tłuszczu (37%),
  • wykorzystywać świeże składniki (32%),
  •  zmniejszyć porcję (17%),
  • obniżyć kaloryczność (16%),
  • grillować lub piec dania (7%)
Zmiany wprowadzone w menu mają wpływ na samopoczucie Polaków i ich zdrowie. Wybór nieco zdrowszego jedzenia za każdym razem, gdy wybieramy się do restauracji, może mieć istotny długofalowy wpływ na nasz ogólny stan zdrowia. W dłuższej perspektywie zmniejszenie kaloryczności dania o 25-50 kalorii w wielu przypadkach może pomóc zapobiec nadwadze. Przykładowo zmniejszenie porcji frytek ze 150 g (460 kcal) do 125 g (385 kcal) i dodanie 75 g zielonego groszku pozwoli obniżyć wartość kaloryczną o 25 kcal, a jednocześnie przyniesie korzyści płynące z jedzenia świeżych warzyw – dodaje Iwonna Niegowska, żywieniowiec Unilever Food Solutions.


Co dalej?



Wnioski płynące z trzeciej odsłony World Menu Report wyraźnie pokazują, że Polacy chcą odżywiać się zdrowiej i mieć do wyboru zdrowszą wersję swojego ulubionego dania.

Unilever Food Solutions stara się pomagać szefom kuchni i właścicielom punktów gastronomicznych w dokonywaniu zmian w sposób łatwy i wydajny. Dlatego wdraża usługę Jedzenie kuszące i zdrowe, by pomóc swoim klientom w delikatnym przekonstruowaniu kart menu.

Poradnik Jedzenie kuszące i zdrowe zawiera szereg prostych porad i wskazówek, jak zmodyfikować cieszące się największą popularnością dania, tak by stały się nieco zdrowsze niż wcześniej, a jednocześnie pod względem smaku, pożywności, atrakcyjności i ceny nie ustępowały daniom mniej korzystnym dla zdrowia. Szefowie kuchni mogą je wykorzystać i uwzględnić w menu bez narażania się na koszty i bez rozczarowania ze strony stałych klientów.

Restauratorzy nie tylko zadowolą swoich gości, sprawiając, że będą oni chętnie wracać do lokalu, ale przyczynią się również do rozwiązania globalnego problemu, jakim jest epidemia otyłości. To naprawdę nic wielkiego – mały krok dla nas to wielki krok w stronę poprawy stanu zdrowia gości i poprawy kondycji samych lokali gastronomicznych – mówi Janina Śliwa, Specjalista ds. Public Relations, Unilever Food Solutions.

Działania podjęte przez Unilever Food Solutions, w mojej opinii, są godne najwyższego uznania i będę starać się je wspierać w każdy możliwy sposób. Będąc nie tylko naukowcem i praktykującym lekarzem, ale również specjalistą zdrowia publicznego, mam świadomość, że takie inicjatywy są bardzo ważnym elementem działań na rzecz poprawy stanu zdrowia Polaków. Edukacja, decyzje na szczeblu politycznym, np. zwiększenie opodatkowania wysokokalorycznej żywności nie wystarczą do osiągnięcia sukcesu, ponieważ wybory, jakich dokonują konsumenci, często są sprzeczne z ich wiedzą, a cena bywa niewystarczającą barierą.
 
Natomiast zmiany w branży gastronomicznej i obniżenie kaloryczności dostępnych pokarmów może stanowić jeden z kamieni milowych na trudnej drodze zahamowania trendu wzrostowego występowania nadwagi i otyłości. Należy również podkreślić, że jest to szczególnie ważny aspekt w zapobieganiu wystąpienia nowych przypadków otyłości, której skuteczne leczenie jest niezwykle trudne – mówi docent Prof. SUM Magdalena Olszanecka-Glinianowicz, Prezes Polskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością.
 
 
Usługa Jedzenie kuszące i zdrowe stanowi część wkładu Unilever Food Solutions w realizowanie celów związanych z przeciwdziałaniem światowej epidemii otyłości oraz wynikających z planu firmy Unilever Życie w sposób zrównoważony.
 
Przed rokiem 2020 chcemy przyczynić się do poprawy zdrowia i dobrego samopoczucia ponad miliarda osób na całym świecie – dodaje Janina Śliwa.
 
Więcej informacji można przeczytać na stronie www.unileverfoodsolutions.pl
w zakładce Usługi dla gastronomii


Unilever Food Solutions – kim jesteśmy

Na całym świecie pomagamy szefom kuchni i operatorom lokali różnej wielkości usprawnić pracę w kuchni – bez rezygnacji ze smaku czy kreatywności. Nasze profesjonalne produkty pod znanymi i lubianymi markami: Knorr, Hellmann’s czy Lipton wykorzystywane są w kuchniach w 74 krajach świata.


W branży spożywczej działamy już od lat 80. XIX w. Sami jesteśmy szefami kuchni. Rozumiemy zatem kluczową potrzebę zachowania równowagi między chęcią zachwycenia gości a generowaniem zysku. Wiemy również, jak sprawić, aby menu było jeszcze bardziej świeże i ekscytujące, dostosowane do zmieniających się gustów gości.

Publikowanie, modyfikowanie i kopiowanie zawartości strony lub jej części bez zgody właściciela portalu jest zabronione.



 Wersja do druku         Poleďż˝ znajomym

Portal nie ponosi odpowiedzialności za treść i formę opinii wyrażanych przez użytkowników na łamach forum dyskusyjnego Gastrona.pl
Zapoznaj się z regulaminem.


KATALOG FIRM, Ostatnio dodane firmy: Smoker CHEF UNITED PAPSTAR Pizzola Kaleta Chłodnictwo Przemysłowe Testo Winterhalter Polska Robvita Robot - Coupe Rational LabelFresh Cukiernia M&K Debic iPOS LSI Software Chef Mate Grill Kamado BOBOQ POLAND expondo TECNOINOX Heinz Polska Gastromix Matlix Elmak CompArt International Naczynia Polska Baziółka Gros Frogut Alumast
 O Nas |  Kontakt |  Zarejestruj się |  Klub Gastrony |  Bezpłatne konto |  Bezpłatny biuletyn |  Polityka Cookies |  Opinie o nas |  Cennik |  Nasi Klienci
Copyright by Gastrona.pl 2000