Podsumowując kończący się 29.02.2012r. Projekt „Efektywny Nauczyciel Sztuki Kulinarnej – wdrożenie modelu” możemy z radością stwierdzić, iż był on niepowtarzalną szansą rozwoju kulinarnego nauczycielek i nauczycieli przedmiotów zawodowych, którą Uczestnicy i Uczestniczki w pełni wykorzystali/ły. Przeprowadzona Diagnoza początkowa i końcowa wiedzy i umiejętności w grupie 45 nauczycieli i nauczycielek zawodu kucharz i pokrewnych wykazała, że udział w dziesięciodniowych praktykach w renomowanych hotelach i restauracjach (oraz 5-dniowym Przygotowaniu do praktyk) przyniósł znakomite efekty, w postaci wysokiego przyrostu wiedzy i umiejętności z zakresu aktualnej sztuki kulinarnej.
Diagnoza początkowa stanu wiedzy i umiejętności uświadomiła nauczycielkom i nauczycielom – a tok praktyk to nad wyraz potwierdził - istnienie problemu wielkiej przepaści między zakresem, sposobami, treściami nauczania sztuki kulinarnej w szkołach zawodowych a realiami małej, średniej i dużej gastronomii w aspekcie trendów kulinarnych, technik, wykorzystywanych surowców i produktów, ale także – a może przede wszystkim – nowoczesnej bazy technologicznej i technicznej. Dlatego zakres korzyści wyniesionych z praktyk jest niezwykle szeroki i dotyczy nie tylko (a może nawet nie przede wszystkim) wzrostu umiejętności praktycznych oraz wiedzy na temat współczesnych sposobów uprawiania sztuki kulinarnej, ale również obszaru własnej autoreprezentacji oraz zmiany głęboko zakorzenionych nauczycielskich postaw wobec celów i istoty uprawianego przez siebie zawodu.
W większości przypadków nauczycielki i nauczyciele po raz pierwszy zetknęli się (a nawet usłyszeli) nie tylko
o zaawansowanych i kosztownych urządzeniach, bez których nie może się obejść żadna duża nowoczesna kuchnia, ale ich niewiedza dotyczyła również sprzętu drobnego.
Mirosław Rynduch, Ekspert kluczowy Projektu wyjaśnia, jakie są największe profity płynące z praktyk w rzeczywistych warunkach pracy kucharza: „Obok ogromnego wzrostu wiedzy i umiejętności praktykantów i praktykantek w efekcie odbytych praktyk zmianie uległo również postrzeganie własnej roli zawodowej oraz postawy wobec swojej pracy, zaangażowania, specyfiki pracy nauczyciela i nauczycielki zawodów gastronomicznych
w świetle konieczności nieustannego bycia na bieżącą gwałtownie i w trybie ciągłym zmieniającymi się obliczami sztuki kulinarnej.”
Potwierdziły to wypowiedzi samych Uczestników i Uczestniczek:
„Wiedzę zdobytą tu bardzo mocno wykorzystam w praktyce. Inne potrawy z dań, dekoracja inna i nowoczesna, bo w szkole tego się nie robi”.
„Same techniki serwowania nawet, wykładania na bufety - bo talerzówki nie obserwujemy, bo jest późno robiona - nowe interesujące sposoby – to co leżało na testach kompetencji. Nowe „patenty”, nie ma tu tajemnic”.
„Zdobytą wiedzę wykorzystam w praktyce na pewno, nawet sama organizacja pracy na kuchni jak wygląda, sprzęt stosowany, techniki krojenia, komponowania i dekorowania talerzy”.
W wydanym Raporcie podsumowującym, który trafił do szkół zawodowych i bibliotek Ekspert kulinarny Mirosław Rynduch, Ekspertka dydaktyczna Adriana Matuszewska oraz Ekspertka ds. monitoringu i ewaluacji dr Edyta Borys bardzo szczegółowo przedstawili wnioski i rekomendacje dotyczące wypracowanych rozwiązań. Dodatkowo Raport w wersji elektronicznej został zamieszczony w całości na stronie Projektu:
www.enskwm.fnm.pl
Publikowanie, modyfikowanie i kopiowanie zawartości strony lub jej części bez zgody właściciela portalu jest zabronione.